Saturday, February 3, 2018

Glasgow într-o zi (post lunguț și fără poze, da cu linkuri!)

O să vă iau direct și o să zic în clar că, atunci cînd cineva îmi spune ”mă duc la :insert destination here:”, de obicei eu spun oa și mai întreb cînd etc. și apoi nu pot pentru ca să mă aptțin și îmi dau în gugle ca să văd dacă nu m-aș putea duce și eu. Adică nu tre să mă invite nimeni, eu mă descurc și singură. Practic mă inspir așa din călătoriile altora. Și mult timp am zis nu nu că lucrarea de licență da sinceră să fiu fix în clipa asta nu mi-e gîndul la ea și sînt destul de zen.

No, anu ăsta fac 40 de primăveri tadaaaam! Și găsisem de zioa mea să merem cu P. la Mencestă foarte ieftin (ca la 10 EUR per segment per persuană, adică 40 ioro per total noi 2) căci aleluia sau din păcate a intrat Ryanair pe piața din Frankfurt International. Pînă acum operau doar de pe Frankfurt Hahn care don-t even get me started da, nu știu unde e apostroful iaca nu e în Frankfurt, e practic în Luxemburg, deci la mama cioarelor.
P. s-a dat nițel lovit pe bună dreptate, că în luna respectivă oricum sîntem plecați de doo ori și omul mai are și serviciu! :D

Ei. Atîta mi-a trebuit să îmi spună o prietenă ;) că pleacă la Glasgow nuj cînd. Adică știu. M-am uitat în calendaru meu, era foarte verde, da prețurile ryanair nu erau chiar așa cum mi le doream eu. În schimb, am găsit de ieri pînă azi tot cu 10 ioro per segment (comparativ, ca să mergi un drum de la noi din sat pînă în Frankfurt, 20 de minute aproximativ, cu mijloacele din transport în comun, face la ora la care vă scriu 4,90 eur (!!!!!).) N-am stat mai deloc pe gînduri, mi-am trîntit și un hotel și mbye! Ok, m-am consultat cu P., care nu a avut nimic împotrivă și nici fun interes major să meargă, plus că și-a luat liber luni ca să se uite la Superbol. :D A, da, și a fost de acord să mă ducă la aeroport, căci plecam cam dimineață. Mă rog, nu chiar de speriat, la 6:45, dar dacă ar fi trebuit să ajung acolo cu metroul, mmm mă tem că metroul ar fi trebuit să fie un taxi și deja nu mă mai jucam. No bun.

Fiind vorba doar de o noapte, vă zic în clar că bagajul meu a fost ebook readerul, pastă de dinți, cremă de față, periuță pe care am aruncat-o și nijte șosete și chiloți și ca să-mi dau cu stîngu în dreptu, vă zic că nici măcar n-am făcut duș în străinătățuri. În sfîrșit o călătorie fără prea mare ștres.

A, nu mai fusesem niciodată în Scoția sau în UK. Doar de vreo trei ori în Irlanda. Mai că aș zice că auzisem de Glasgow, dar nu știam nimic despre. As in nimic. Ok, Sir Andy Murray e născut acolo, ok?! :)

Mulți prieteni de-ai lui P. tot au propus excursii în Scoția la dezgustări de uiski da pardon mie nu îmi place deloc da deloc uiskiul mai precis nu po să îl beau să îl înghit și excursiile alea aveau niște prețuri de îți cam sărea basca deci na nu mă interesa Scoția în mod deosebit. Ok, am și eu limitările mele, sînt perfectă în proporție de 99%. :D #șimodestă

Acum am avut vreo două-trei săptămîni să văd cu ce se mănîncă acest Glasgow, dar mare lucru nu am reșerșat, că chiar am fost destul de bizi. Știam că trebuie să ajung cumva de la aeroport în oraș și înapoi (hotelul meu a fost la aeroport). Și mai știam vreo două chestii pe care voiam să le văd (catedrala și universitatea), să merg cu autobuzul hop on hop off (chestia asta s-a tradus în română?), să ajung la unul din cele cel puțin trei magazine Oxfam Bookshop :D și să mănînc pe undeva, eram destul de flexibilă. Mi-ar fi plăcut să mă mai plimb pe acolo, dar mai mult timp nu am avut.

Da, aș fi putut merge două zile, dar am vrut s-o fac și pe asta, adică să plec pentru o zi. Și nu voiam să cheltuiesc foarte mult. Probabil că aș fi cheltuit dublu dacă stăteam dublu. Dacă nu mai mult. :D

Bineînțeles că iar mi-a plăcut și iar mi-ar plăcea să mai merg. Și o prietenă care are gusturi cam ca ale mele în materie de călătorii mi-a spus că Edinburgh e orașul ei preferat ever. Mpfuai. Care Edinburgh e foarte aproape de Glasgow, cam 75 de km.

Partea nasoală e că drăguța de liră sterlină e scumpișoară și are o putere de cumpărare foarte modestă. Mă rog, din experiența mea. Nici nu mi-am dat silința în mod deosebit și am topit cam o sută de lire în această excursie. Vorbesc de cumpărături și cheltuieli pe loc, nu hotelul, pe care îl plătisem ”din timp”.

Aeroportul din Glasgow (sînt două, eu am aterizat la cel din localitatea Paisley) e, #wikiknows, al doilea ca mărime din Scoția. Mi-am imaginat un gigant. De fapt e un fel de Bacău, să mă ierte cei din Bacău, că nu știu cît de mare e aeroportul lor. Oricum, eu plecînd din Frankfurt, care e maaaaaaaare, am ajuns în țara piticilor. :D

Am ochit de unde fac rost de lire, de unde iau bilet de autobuz spre oraș, unde se fumează :) (atenție, doar în afara aeroportului, inclusiv țigara electronică :D) și am zis ok, hai să trag o fugă pînă la hotel, să întreb de la ce oră au micul dejun a doua zi, că dacă cumva nu am timp să mănînc, să fiu pe fază să îmi iau o banană ceva. De la aeroport la hotel am făcut 3 minute pe jos. Ok, poate 5, că nu știam drumul încă și am și stat la un semafor.

La recepție, Nicole mi-a zis că iată cheia ta de la camera 130 și po să iei micul dejun pînă la ora 10. Mîine? am vrut eu să fiu sigură. Da, dar și azi, a zis ea. Mie mi-a cam picat fața, dar am fost și eu de treabă și 1 am mers în cameră (în cariera mea turistică nu îmi amintesc să mai fi putut intra în cameră la ora 9 dimineața, oficial puteam să vin de la ora 15...) și 2 am fost și am mîncat, că eram puțin lihnită, chiar nu știu de ce.

După ce am terminat cafeaua, am mers în cameră și am dormit două ceasuri. #becauseIcan :D La trezire am băgat două banane, că na. Camera foarte, foarte drăguță. Micul dejun mai degrabă modest, dar pentru două dimineți :D, cum a fost cazul meu, foarte ok. Pentru cei nemîncători de gluten, aveau porridge fără. Ole!

Am scos de la un automat de la aeroport 200 de lire și automatul mi-a arătat că din contul meu zboară de fapt 252 și nu mai știu cît euro. Și nu m-aș mira să mă mai taxeze după. Acum nu știu, trebuia să fi schimbat bani la bancă în Germania? Altă dată.

Pe la 12:30 plecam spre oraș cu autobuzul, 12 lire parcă dus-întors. Mult. S-ar putea să fie și mai ieftin, nu am avut timp de mari cercetări. Autobuzul 500. Atenție, există și aplicație, se poate lua bilet din app, cred că e același tarif. Poate merită verificat. Poate afișează și orele la care circulă, eventual cu timp real. Acceptă și contactless pay. Eu am avut cash și am primit rest. Fusesem avertizată că e o chestie cu restul la autobuze în UK, că trebuie să ai bani potriviți etc. La linia asta nu a fost cazul. Biletul l-am luat din fața autobuzului. Se putea lua și din clădirea aeroportului. Total 12 lire.

Mi-a plăcut ce-am văzut! De pe drum chiar. Ba chiar de cînd ne pregăteam de aterizare, foarte frumos!

Am coborît la ultima stație, mă rog, aș fi putut să cobor și ceva mai devreme. Cum am ajuns în buricul tîrgului, am reperat autobuzul hop on hop off, m-am urcat în el și am plecat în explorare. 15 lire parcă. Mi se pare că era reducere o liră pentru studenți sau așa, dar m-am prins tîrziu, că eram fermecată de soarele orbitor (!!!!!!!!!!!) și de frumusețea peizajului. Și aici cred că se poate lua bilet online, pentru două zile costă doar cu o liră mai mult, na, la mine nu a fost cazul. Poate au și app... Total 27 lire.

Turul a fost foarte frumos, mă lovise o foaaaame de nu visam decît la cum o să se termine traseul și o să cobor, cînd am ajuns la universitate (<--- click meeeee. Sper să meargă linkul) și mi-am făcut curaj și am coborît. Bravo cultura, adios vitamina. Aveam în traistă o felie de pîine de acasă și o ciocolată ROM. :D Mi-am amăgit cît de cît foamea și am admirat universitatea, care chiar e frumoasă rău, da rău. Am stat la soare și m-am uitat la Glasgow, fără să știu ce văd, foarte frumos. Am intrat în capela universității, unde cineva era bizi la orgă.
Am mai intrat prin niște clădiri și chiar am urcat pe niște scări unde scria în clar în engleză și în ceva limbă asiatică (suspectez chineza!) nu treceți mai departe decît dacă aveți programare. Mna. Asta era nu știu ce clădire Adam Smith, foarte drăguță ea așa. Universitatea are niște arcade mhh o să zic gotice și sper să aibă bunul simț să fie gotice, că doar ce altceva să fie, foarte pozabile, de altfel tocmai am găsit un videoclip de două minuțele și poate vreți să vă uitați la el. Eu mai vizitasem universitatea din Dublin, da tre să zic că asta din Glasgow mi s-a părut mai spectaculoasă. Cred că o să încerc să ajung și la Oxford și care mai era a da Cambridge. Și nici măcar nu sînt fană Harry Potter! În caz că n-are sens ceea ce tocmai am scris, doresc să subliniez că nu sînt fană Harry Potter. Am intrat acolo la muzeul gratuit Hunterian și am ieșit repede, că picturile erau pe partea cealaltă a străzii. Într-o clădire nespectaculoasă. E drept că selecția lor nu m-a leșinat și am bifat-o urgent, e drept fiindu-mi vag jenă, da asta e, nu am avut timp de mai mult. Doresc să precizez că mor de dragul magazinelor de la muzee și a da la magazinul universității m-am scuturat de o sumă undeva între 20 și 30 de lire pe o carte cu hărți (moartea mea, cred), tote bag și vederi. Magazinul muzeului a scăpat, iuhu. Total 47-57 lire.

Am prins autobuzul hop on hop off și iuhu am ajuns cu el de unde plecasem. Din centru am mers la librăria Oxfam și era să dau atacul la Alexander McCall Smith, aveau aproape un raft!!!, dar m-am aptținut ca o eroină (pentru că am deja un milion de cărți de AMCS, necitite!) (bravo, vio! rău, vio! :D) și am luat doar o carte cu dinozauri, pentru copii, două volume dintr-o metodă de învățat ebraica (seria Speranța moare ultima :P) și un volum bilingv de povestiri israeliene. 8 lire. Total 55-65 lire.

A, P. a fost în Anglia cîteva ceasuri acum cîțiva ani. A cumpărat o cană de la Starbacs și a adus restul de lire acasă. Aceste lire se aflau cu mine confortabil în portofel. Confortul era mai mult al meu, că mă gîndeam domle lasă că am pe ce pune mîna dacă e fo urgență. Urgență nu a fost, da cele 5 lire bancnotă nu mai sînt valabile ole și la fel cele două monede de o liră. Bancnota de puțin timp. Iuhu aș putea spune.

Deja era tîrzior și gugle mi-a zis că aș mai fi avut 30 de minute să ajung pînă la catedrală și să o și vizitez. Nțo mi-am zis eu. Muzeul de artă modernă tocmai se închidea, așa că am purces și eu spre un restaurant. Voiam să văd ce are de oferit Cafe Andaluz, domnul de la intrare a fost foarte trist că nu făcusem rezervare și m-a invitat să mai vin pe la ora 21. Io am zis sigur că da și am mers cu mici emoții la Carluccio-s. Pe care îi știam din Dublin, ole. Am găsit loc, am mîncat niște măsline, o bruschetă și un risotto (am precizat că eram leșinată de foame da!?!?!?!) și am băut o bere. Total 25,70 lire sau cam așa. Fără bacșiș. Am vaga impresie că prețurile pe care le știam în euro din Dublin s-au transformat aici pur și simplu în lire. Gen: berea fensi 3,40 euro la Dublin sau 3,40 lire la Glasgow. Mhhh. Total 83-93 lire.
Pe lîngă că îmi era foame, nu băusem nici o picătură de nimica de la cafeaoa de la micul dejun. Da, total nesănătos, nu mai fac. Dar nu mi-a sărit un chioșc cu apă în față, eu ce să fac.

Se făcuse noapte (adică era întuneric, tîrziu nu era cine știe ce), am căutat stația lui 500, am ratat la mustață primul autobuz, că mi-a fost frică să trec strada pe roșu, cu sistemul ăsta cu look right și look left. M-am mai plimbat o tură în jurul blocului și apoi am avut încredere în instinctele mele și în planul afișat pe hîrtie și nu pe tabloul electronic și într-adevăr autobuzul a venit și eu și ceilalți doi flăcăi în afară de șofer am ajuns la destinație cît ai zice pește cu mămăliguță, vreo 15 minute am făcut.

Am mers la supermarketul din stația de autobuz/aeroport, am luat o apă minerală și două pachete de dulciuri sănătoase (firma se numește nakd, v-aș da link din gugle, dar browserul meu nu vrea să îmi deschidă decît pagina germană, care poate nu vă ajută foarte tare), fără zahăr, fără gluten, groaznice ce mai. Cost 4,50 lire. Total 87,50-97,50.

La hotel am băut o gură de apă, m-am prăvălit în pat, m-am uitat la emisiunea Mastermind de pe bbc 2 cred, super quiz, nu am mai văzut așa ceva. Și apoi am dat stingerea imediat după ora 21, fără ca măcar să mă fi spălat pe dinți, pentru că singurul lucru la care m-am gîndit înainte de a stinge lumina a fost să pornesc alarma . Ă adică am căzut răpusă vreau să zic.

Gata, v-am zis tot. Dimineață am pus totul în rucsac, am mers la masă, am făcut check out. A, camera mea dădea înspre o autostradă, mai precis aproape puteai atinge cu mîna podul respectiv, dar geamurile au izolat totul minunat. Chiar nu m-am așteptat.

La aeroport a mers totul destul de strună și tadam am ajuns cu bine acasă.

Ce frumos a fost la Glasgow! :D

6 comments:

1. Ioa, ce fain, ai fost la Glasgow!

Replies
    1. LP,
      mersi de susținere! Îmi place chestia asta cu propagarea fenomenului călător. ;) ;) ;)

Delete
  2. Eu recunosc că n-aș merge doar o zi într-un oraș măricel, mai bine nu mă duc deloc, mi se pare prea mare agitația cu două check-in-uri și două zboruri în ~ 24 de ore. Serios, te-ai culcat la nouă, după ce ai tras un pui de somn și după micul dejun? :)) Și nici nu te-ai spălat pe dinți? :P :D

Citii cu mare interes, noi stăm două zile în Glasgow (dacă dormim mai puțin, apucăm să vedem ceva din oraș :D), dup-aia off to Edinburgh, despre care multă lume care a fost/stat acolo zice că e superb. Am remarcat și eu Universitatea, deci e musai de mers. Încă nu m-am documentat serios, am salvat doar link-uri cu info.

Hmm, deci nu mai sunt valabile lirele dinainte? Mai aveam câteva monede rămase după vizita la Londra (oraș care mie mi-a plăcut mult, dar nu toată lumea a fost la fel de încântată), le-am căutat acum și însumează cam o liră, așa că pot să le țin ca amintire. Cred că se pot schimba totuși la o bancă, nu? Mă refer la lirele voastre, că-s mai multe.

Uf, sunt prețuri cam mari în Glasgow... Oricum n-aveam de gând să mâncăm la restaurant, sper să găsim ceva (mini-)supermarket-uri cu prețuri mai ok. Apropo, ai văzut așa ceva prin oraș? Nu mă refer la alea ținute de indieni.

Ce chestie, m-am uitat de curiozitate să văd care-i cursul de schimb euro/liră și diferența e destul de mică, înțeleg acum nedumerirea ta.

La hop on hop off poți să-i zici în română autobuzul turistic. :)

3. Ema,

mersi de comentariu, pardong de întîrzierea cu răspunsu. Am fost bizi! :D

Pentru mine a fost foarte ok o zi de Glasgow. O să mai urmăresc prețurile la zboruri. Probabil o să mai prind ieftine dacă mă străduiesc, dar nu în mijlocul sezonului turistic (vara etc.).

Eram și sunt foarte obosită în ultima vreme, Goșgoș are un program foarte activ noaptea, care mă face și pe mine activă. Aș putea detalia, dar mă lungesc la greu. Cred că eram trează de pe la 4 în ziua primului zbor, deși nu țineam neapărat. Mi-a prins bine somnul de pre-amiază de la hotel. M-am spălat pe dinți și am folosit și ața dentară oaaaa înainte de a ieși din hotel spre oraș, așa că nu a fost o tragedie că seara nu s-a mai întîmplat nimic.

Pentru toți cei care s-au jenat să întrebe: am aruncat periuța de dinți după ce am folosit-o și a doua zi!!!! Puteți respira ușurați! :) Asta fusese ideea, să o arunc, să nu am bagaj mare la întoarcere. :)))) E o periuță pe care nu o folosesc mai mult de două-trei luni, așa cum zice la manual. I-a venit sfîrșitul la Glasgow, ce onoare pentru ea. ;)

Cred că dacă mhh scobiți un pic netul, puteți găsi și ceva restaurante mai ieftine. Era ceva aplicație, yelp parcă, unde îți arată și dacă e mai scump sau mai puțin scump. Bine, pînă la urmă contează ce comanzi tu și cît. :) Nu mi-au sărit în ochi minisupermarketuri, am văzut chestii normale gen tesco. Sînt multe.

Ha, tocmai comentez din internet explorer mhhh și ce figuri pe capul lui, eu am scris sînt și el îmi corectează în sunt. Măh, io nu scriu cu sunt, să îți intre bine în cap, ai înțeles?! Noroc că am văzut.

Mersi de sugestia cu autobuzul turistic.

PS Chiar dorm super ciudat în ultima vreme. De exemplu, azi e duminică și sînt trează de pe la 4 și ceva, cînd m-am și dat jos din pat și mi-am făcut cafea. Nu intenționam să mă trezesc așa devreme. Și pot da vina pe Goșgoș doar de la distanță: m-am trezit și mi-am dat seama că nu a venit deloc toată noaptea. Vai, oare ce s-a întîmplat? :) Dacă mă trezește, nu e bine; dacă nu mă trezește, oare unde e?!?! :))) Între timp a trecut pe acasă, sîntem în grafic.

Replies
    1. Ha, eu mi-am dat seama de ce ai aruncat periuța de dinți, dar m-ai distrat cu, cică, „să nu am bagaj mare la întoarcere”. :))) N-ai cum să-l bați pe C. la capitolul ăsta, în vacanța la Lisabona și-a aruncat în ultima zi două tricouri și niște chiloți, ăsta da spațiu în bagaj! Am avut loc pentru plantele suculente furate de prin parcuri. :D :D

Tesco e super ok, de altceva n-am nevoie. Mulțam.

N-am înțeles prea bine, scrii pe calculator și IE îți corectează automat cuvintele?! Asta pățesc pe telefon, dar pe laptop mi s-ar părea curată vrăjitorie. :)) Cu Chrome nu te-ai împăcat?

Ha, eu stau cu grijă în timpul zilei, dar noaptea dorm liniștită, pentru că Năsuc stă în casă de pe la 7-8 seara și n-o mai dau afară până dimineața. Și e tare simțitoare, abia la 8 începe să miaune și mă trezește, eu zic că e chiar rezonabil. :D

Delete
  4. Ema,
    da, da ziceam pe bune că lumea n-a știut ce să creadă cu periuța mea de dinți, gen ai scăpat-o pe jos? de aia ai aruncat-o? Și a trebuit să clarific, ca să aibă toată lumea o părere cît mai mirificentă despre cît mă spăl eu pe dinți, înțelegi? Practic crecă lumea a stat în loc o clipă avînd mici îndoieli! :D
    Lui P. i-am zburătăcit o cămașă la Dublin. L-am luat de la depărtare și a fost de acord. :) Noi mergem cu un cîntar mic după noi, ca să vedem cum ne încadrăm cu greutatea bagajului. Am mai zis oare că mi se pare fain să ai bagaj mic? E posibil să fie frustrant că nu poți să cumperi jumătate din țara vizitată, dar și cîți bani nu cheltui! :D
    Tesco îl știi din Londra?
    Scriu pe computer, da. Uite, acum scriu din chrome și m-a recunoscut din prima. Dar mai are momente, cum a fost ieri, cînd a făcut figuri și de asta am intrat din IE și de acolo a mers, dar m-am trezit cu acele corecturi cu totul și cu totul exagerate. :D
    Ai noroc cu Năsuc. Pisicile noastre au fost/sînt foarte plimbărețe noaptea. Acum e și frig și l-am și tuns pe domnu Goșgoș și vine des să se încălzească, cred. Și să facă prezența... Și am și remușcări să-i închid ușa, că aș putea, dar știu că o să lipsesc imediat destul de mult și nu vreau să fie stresat bietul motan. Sună aproape ridicol, dar noi cam știm ce tragem cu el fincă e un sensibibil. :) Ce tragem adică plimbări pe la doctori etc. Prefer să previn, atît cît pot.